Uyku hastalıkları arasında sınıflandırılan OSAS , tüm dünyada salgın şeklinde artan obezite (aşırı kilolu olma) nedeniyle giderek artış gösteren , önemli bir sağlık sorunudur. Erkeklerde kadınlara göre daha sık saptanır. Horlama , gündüz aşırı uyku durumu ve gece solunumda durma, yavaşlama en sık gözlenen yakınmalardır.

OSAS hastası gece boyunca horlama ile birlikte olan solunum durması ve yavaşlaması nedeniyle sağlıklı uyku uyuyamaz. Sabah uyandığında uykusunu tam olarak alamadığı için zihni berrak değildir. Dinç hissetmez. Baş ağrısı , dikkat toplamada güçlük tarif edebilir. Bu kişiler araç kullanırken kaza yapmaya eğilimli olurlar. İş , okul performansları düşüktür.

OSAS hastasında yüksek tansiyon, şeker hastalığı gibi önemli sağlık sorunları daha sık gözlenir. OSAS tanısı konup , tedavisi başarıyla gerçekleştirildiğinde hastanın yüksek tansiyon hastalığı ve şeker hastalığı daha az ilaçla veya dozla kontrol altına alınabilir.

Horlama yakınması olan , aşırı kilosu bulunan, boyun çevresi geniş, çenesi küçük , dili büyük, damağı çökük kişilerde OSAS daha sık saptanır. Ayrıca sigara içen, alkol kullanım öyküsü olan, sigaraya bağlı KOAH hastalığı olanlarda da OSAS sıktır.

OSAS tanısı polisomnografi adı verilen işlem ile uyku laboratuvarında konur. İşlem tüm gece uyku sırasında elektrot denilen algılayıcılar ile hastanın horlama , solunum , beyin dalgası, oksijen yüzdesi , göğüs kafesi , karın , bacak hareketleri ,göz hareketleri kaydedilir. Uzman doktor tarafından kayıtlar incelendikten sonra tanı konur.

OSAS tanısı konduktan sonra Kulak Burun Boğaz uzmanı hastayı ayrıntılı olarak muayene eder. Burun , boğaz bölgesinde horlamaya neden olabilecek sorunları araştırır. Endoskop ile ve hafif anestezi altında uyku sırasında hangi bölgenin daha çok tıkanmaya yol açtığını saptar. Gerekirse cerrahi tedavi planlar.

Göğüs Hastalıkları uzmanı orta , ağır şiddette OSAS hastasında ventilator tedavisini planlar. Ventilatör tedavisi için basınçlı bir alet ve uygun maske kullanılır. Hasta gece boyunca uygun alet ve maske altında tutulur. Bu sayede tıkanma , horlama önlenir. Hasta sağlıklı uyku uyuduğu için sabah dinç kalkar. Oksijen seviyesi düşmediği için kalp , akciğer hastalıkları riski ortadan kalkar.