• GRİP hastalığı nedir ; NASIL KORUNMALI?
  • DOĞRU TEDAVİ NEDİR?
  • KİMLER RİSK ALTINDADIR?
  • NE ZAMAN HEKİME BAŞVURMALIYIZ?
  • AYRINTILI TEST GEREKİR Mİ?
  • HASTANEYE YATIŞ GEREKİR Mİ?
  • İLAÇ DIŞINDA NELER KULLANILABİLİR?

Tüm dünyada en sık solunum yolu enfeksiyonuna neden olan virüs , grip virüsüdür. Çok hızlı bulaşma özelliği nedeniyle bir bölgede , bir ülkede veya kıtalar arası özellikte salgınlara neden olabilir. Yapısal özelliklerini kolay değiştirebildiği için bağışıklık hücreleri tarafından her zaman tanınamaz ve şiddetli enfeksiyonlara, hatta bazı yüksek risk gruplarında ölüme neden olabilir. Domuz gribi, kuş gribi temel olarak aynı mikrobun yani influenza virüsünün farklı tiplerinin neden olduğu hastalıklardır.

Hasta bireyin etrafa saçtığı mikropların hava yolu ile kişiye bulaşmasının ardından 2-3 gün içerisinde yakınmalar başlar. Bunun dışında mikroplu yüzeylere temasla (kapı kolu , bardak , masa vs gibi düz yüzeylerden) önce ele oradan burun ve göze temasla da kişiye bulaşabilir. İki üç gün süren kuluçka döneminden sonra yüksek ateş , üşüme ile birlikte gelen titreme nöbetleri , yaygın ve şiddetli kas ağrısı, baş ağrısı, halsizlik, boğaz ağrısı, burunda tıkanıklık, burun akıntısı, kuru öksürük, boyunda lenf bezi şişkinliği , gözlerde yanma, kızarma şeklinde yakınmalar başlar. Çocuklarda göz bulguları, burun akıntısı, bulantı kusma yetişkinlere göre daha fazla görülür.

Tanı burun veya boğaz sürüntüsünden virüs kültürü yapmakla , bazı kan testleri ile veya dakikalar içinde sonuç veren hızlı testlerle konur.

Kalıcı organ hastalığı olanlar (kalp , akciğer, böbrek veya karaciğer hastalığı olan kişilier), küçük çocuklar (2 yaşın altındaki çocuklar), 65 yaş üstü bireyler, nörolojik hastalığı olan bireyler (epilepsi , inme vs) , bağışıklık sistemini baskılayıcı ilaç kullanan bireyler (kanser hastaları, romatizmal hastalığı olanlar) riskli grubu oluşturmaktadırlar.

Genel olarak sağlıklı bireylerde yakınmalar en fazla iki hafta içerisinde düzelir ve tam iyileşme gözlenir. Bu kişilere ateş düşürücü, ağrı kesici , öksürük kesici, balgam söktürücü gibi yakınmalarını giderici tedavi yeterli olmaktadır.

16 yaşın altındaki çocuklarda ateş düşürmek veya ağrıyı geçirmek amaçlı da olsa aspirin kullanılmamalıdır. Kullanılması halinde ağır bir durum olan Reye Sendromu gelişebilir.

Risk grubu olarak açıklanılan kişilerde ve ağır hastalık durumunda virüs için geliştirilmiş olan özel ilaçlar kullanılabilir.
Antibiyotik tedavisi grip hastalığında etkisizdir.

Gripten sonra hastalık düzelmezse ve başka mikroplar grip virüsünün yol açtığı zaafiyeti kullanarak başka hastalıklar oluşturduysa ancak o zaman antibiyotik tedavisi başlanabilir. Bu tür fırsatçı , ardıl enfeksiyonlara örnek ; sinüzit, bronşit ve pnömonidir (zatürre).

Korunmada en önemli faktör el temizliğidir. Hasta bireylerle ve hastalık mikrobu taşıyan bireylerle karşılaşıldığında eller yıkanmaldır. Hasta bireylerin topluma açık yerlerde öksürme, hapşırma , tıksırma sırasında ağız ve burunlarını kapamalıdırlar. Hasta kişilerin 5-10 gün boyunca mikrop saçtıkları akılda tutulmalıdır.

Başta kara mürver , güney afrika sardunyası ve c vitamini olmak üzere bazı bitkiler ve vitaminler grip tablosunu hafifletmekte etkili olmaktadır. Genellikle önemsenmeyen grip hastalığının bazı durumlarda ölümcül sonuçlar doğurabileceği unutulmamalıdır.

Grip tablosu günler içerisinde düzelmezse, kişide nefes darlığı , dudaklarda , parmak uçlarında morarma olursa, bilinç durumu bozulursa, ateş düşmezse, hırıltılı solunum başlarsa hemen doktora başvurulmalı , hastanede takibe devam edilmelidir.

65 yaş üstü bireyler ile , kronik akciğer , kalp hastaları , diyabet hastaları , nörolojik hastalığı olanlar (epilepsi , kas hastaları , omurilik hastalığı olanlar vs), doğumu grip için riskli döneme gelen hamileler, sürekli yurt dışına seyahat eden bireyler , toplum hizmetlerinde çalışan, çok sayıda insanla temsta olanlar, küçük çocuklar (6 yaş altında) aşının sağladığı korumadan yararlanabilirler. Aşının koruyuculuğu en az %40 olarak verilmektedir. Günümüzde dörtlü (quadrivalen) aşılar kulanıma girmiştir.